היסטוריה של האופניים

 

  • בשנת 1816 צרפתי בשם זוזף נייפס בנה מסגרת ושני גלגלי עץ, הדגם הראשוני שוכלל כשנה לאחר מכן ע"י הברון פון דרייז (אנגליה).
  • בשנת 1839 קירקפטריק מקמילן הוסיף לאופניים דוושות, כעבור שלוש שנים רצה להפגין את ביצועי האופניים במסע של יותר מ – 100 ק"מ, אך בדרך פגע בילד, נקנס והאופניים נגנזו.
  • בשנת 1867 בתערוכה בינלאומית שנערכה בפריס, סוכן פריסי של בתי חרושת למכונות תפירה קנה בתערוכה דגם של אופניים והביאו לאנגליה, שם החלו לייצר תעשיית אופניים הנחשבת עד היום לחשובה ולחדשנית ביותר.
  • עד סוף המאה ה – 19 נמכרו רבבות רבות של אופניים בכל רחבי תבל.
  • בשנת 1879 אנגלי בשם ה"ג לוסון התקין שרשרת לאופני "פני ורבע", לאחר 6 שנים נבנו האופניים בעלי שני גלגלים באופן שווה, שרשרת, דוושות, ציר הגלגל האחורי, הצמיג הפניאומאטי (ממולא אויר), הילוך חופשי, הילוכים, מתקני בלימה ותאורה.
  • בשנת 1962 הומצאו "אופני מולטון" בעלי גלגלים קטנים, חידוש נוסף "אופני הרים" בעלי צמיגים עבים ומחוספסים, מסגרת חזקה המאפשרת תנועה בשטח קשה.
  • רוב האופניים מיוצרים מצינורות פלדה מצופים בכרום להגנה מפני חלודה.
  • בדגמי המרוץ הוחלפה הפלדה באלומיניום קלים וחזקים, כיום מיוצרים גם מסיבי זכוכית מחוזקים בפלסטיק.

 

מרוצי אופניים

שלושה סוגי תחרויות מקובלים בענף הרכיבה: מרוצי כבישים, מרוצי שדה ומרוצים על מסלול אצטדיון סגור

מרוץ אופניים – הראשון נערך ב – 31/05/1868 בפארק סאן קלו שבפרוורי פריס במרחק של 1,200 מטר. ניצח האנגלי גיימס מויר.

מרוץ כביש – בשנת 1870 מפריס לרואן במרחק של 133 ק"מ וגם בו זכה גיימס מור.

שני סוגי תחרויות למרוצי הכביש – תחרות למשך מס' שעות ותחרות שנמשכת מס' שבועות.

המפורסם היוקרתי "טור דה פרנס" שבו מקיפים הרוכבים את צרפת במשך שלושה שבועות ועוברים למעלה מ – 4,000 ק"מ. הטור דה פרנס הראשון התקיים בשנת 1903.

תחרות "ג'ירו" האיטלקי, תחרות "הוואלטה" הספרדי.

מאז ועד היום התפתחה תעשיית האופניים בדגמים משופרים, קלים, אביזרי רכיבה וציוד נלווה.

התעשייה פורחת ומשגשגת בריאה לגוף ולנפש.